Twój najlepszy rok! - J. Ditzler - Recenzja

czwartek, stycznia 21, 2016


Książka ta wpadła mi w ręce przypadkiem podczas wizyty w bibliotece. Zachęcona tytułem postanowiłam wypożyczyć i sprawdzić, czy faktycznie mogę z łatwością sprawić, że kolejny rok faktycznie będzie moim najlepszym rokiem - tak jak obiecuje autorka.

Początkowo podchodziłam do książki sceptycznie ze względu na to, że to wydanie z 1995 roku. Przez te 20 lat wiele kwestii dotyczących rozwoju mogło ulec zmianom, jednak podczas czytania przekonałam się, że nie miałam racji. Poszukując dodatkowych informacji dowiedziałam się, że  Jinny Ditzler to angielska terapeutka, pionierka w dziedzinie coachingu. Jej książkę "The Best Year Yet" wydano w 13 językach, a z programu opracowanego przez Ditzler skorzystało ponad milion osób! Niestety jedyne wydanie w języku polskim to te z 1995r ale na szczęście nie straciło ono na aktualności.





Uważnie przyjrzyjmy się sobie i swojemu życiu

"Twój najlepszy rok - Jak rozpocząć go już dziś" to przewodnik, który pomaga uporządkować doswiadczenia z przeszłości i wspiera w mądrym wyznaczaniu celów i ich realizacji. Jak obiecuje autorka, wystarczy poświęcić trzy godziny na spisanie naszych osiągnięć, rozczarowań oraz ograniczeń i stworzyć własny program osiągania celów. Jak to wygląda w praktyce?


Książka podzielona jest na trzy części. Pierwszy rozdział to wprowadzenie w ogólna koncepcje i zamysł książki, drugi bazuje na szczegółowym opisie 10 pytań, które według autorki musimy sobie zadać by zaplanować najlepszy rok w naszym życiu. Pytania dotyczą minionego roku, pomagają nam go odpowiednio podsumować i wyciągnąć wnioski. Pomagają nam również odkryć i co więcej pracować nad ograniczającymi nas paradygmatami czyli sposobami w jaki postrzegamy naszą rzeczywistość. Bardzo wiele bezpośrednich zagadnień zmusza nas do analizy naszego dotychczasowego postępowania, do zajrzenia w głąb siebie.

"Są to pytania, na które tylko Ty masz odpowiedzi - Odpowiedzi, które pochodzą z głębokiej studni mądrości, która leży w Tobie"

Autorka na swoim własnym przykładzie opisuje doświadczenia, które skłoniły ją do opracowania takiego modułu i przytacza przykłady innych osób, z którymi pracowała dzięki czemu nie czujemy się pozostawieni "samemu sobie" z mnóstwem pytań, możemy przekonać się, że inni też w głębi duszy borykają się z podobnymi problemami.

  
"W miarę upływu lat formułowanie celów staje się procesem, w którym coraz mniejszą rolę odgrywa nasza świadomość  - najrozmaitsze potrzeby i pragnienia pojawiają się i zakorzeniają w naszych umysłach często bez udziału naszej woli. Czasem dążymy do jakiegoś celu nie wiedząc jakie on ma dla nas znacznie"
Druga część książki to zajęcia warsztatowe najlepszego roku czyli gotowe formularze do wypełnienia swoimi przemyśleniami i odpowiedziami na pytania. Możemy bezpośrednio przejść do jej wypełniania pomijając czytanie drugiego rozdziału, jednak opis każdego pytania pomaga zrozumieć dlaczego autorka zadaje właśnie te pytania i jakie one maja znaczenie w całym procesie.

Sama forma książki jest bardzo przejrzysta i czytelna, okraszona motywującymi cytatami i przykładami a Ditzler niezwykle umiejętnie prowadzi nas przez książkę tak abyśmy mogli się otworzyć i efektywnie pracować nad naszym własnym najlepszym rokiem.

Uczymy się rozrysowywać koło życia, formułować skuteczne cele i dysponować naszym "złotym czasem" czyli takim, który przeznaczamy na wykonywanie działań, które mają dla nas najważniejsze znaczenie, a mimo to często odkładamy je na rzecz pilniejszych zobowiązań.


"Błędy są bramą prowadząca do odkryć" - James Joyce

Osobiście książke najpierw przeczytałam od deski do deski spisujac najważniejsze dla mnie mysli, dopiero póżniej usiadłam na spokojnie z dziennikiem by odpowiedzieć na wszystkie 10 pytań. Czy spełniła swoją rolę? Najpewniej dowiem się za 12 miesięcy, jednak już dziś jestem bogatsza o wiedze, którą miałam tak na prawdę w sobie a nie zdawałam sobie z tego sprawy i nie umiałam z niej korzystać.
Gorąco polecam tę książkę, jeśli chcesz poznać zestaw narzędzi, który pomaga poprawić swoje życie. Dowiesz się więcej o sobie, wyciągniesz wnioski z przeszłości a wszystko to w celu uczynienia przyszłego roku jeszcze lepszym. Poświęcenie czasu na prace z ta książką to najwspanialszy prezent jaki możesz sobie dać!

Czytaj więcej:

Fragment książki w języku angielskim: Best Year

Angielskojęzyczne wydanie na: amazon

Więcej o programie: Twoj najlepszy rok

Egzemplarze tej książki są również dostępne na allegro.


Follow

Zobacz także

0 komentarze

Cześć! Dziękuję, że jesteś! :)

Polecane posty

Like us on Facebook